Badania przeprowadzone przez Frapol w okresie 2019-2022 potwierdzają istotny wpływ zastosowania wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła na jakość powietrza w salach lekcyjnych. Porównano dwie reprezentatywne dla analizy problemu sale lekcyjne:
Oba pomieszczenia zostały stosownie opomiarowane i poddane eksploatacji w analogiczny sposób, uwzględniając zbliżoną liczbę uczniów w okresie pomiarowym.
Sala konwencjonalna wymaga wietrzenia, co wpływa na temperaturę i stężenie pyłów zawieszonych. Prezentowane poniżej wartości na poziomie nawet 2500ppm niejednokrotnie – zwłaszcza w mroźne dni lub przy dużej liczbie uczniów – są istotnie przekraczane.
Sala wyposażona w konwencjonalne ogrzewanie grzejnikowe cechuje się znacznie wyższą temperaturą w okresie zimowym niż w wypadku zastosowania wentylacji mechanicznej wykorzystującej pompę ciepła typu powietrze-powietrze. W drugim wypadku, temperatura
w okresie zajęć lekcyjnych może być kontrolowana i utrzymywana w oczekiwanym przedziale. Scenariusz sterowania może uwzględniać minimalizacje zużycia energii pierwotnej, za co odpowiada automatyka centrali wentylacyjnej.
Odzysk ciepła i wilgoci przekłada się na wyraźnie wyższą w okresie obecności uczniów wilgotność względną w sali lekcyjnej wyposażonej w wentylacje mechaniczną, co jest istotnym parametrem szczególnie w okresie jesienno-zimowym.
Obie sale opomiarowano w zakresie czterech frakcji pyłów zawieszonych. Przebieg PM2.5 jasno pokazuje, że stężenie pyłów w sali wyposażonej w wentylacje mechaniczną z choćby podstawowymi filtrami powietrza, może być niższe niż w regularnie wietrzonej sali lekcyjnej
z wentylacją konwencjonalną.